Veranderen; trend of noodzaak?
“De honger naar een groenere, eerlijkere en minder op consumptie gerichte maatschappij groeit en op een gegeven moment krijg je dan een omslagpunt. Mensen zijn een bedreigde diersoort en als je geen deel uitmaakt van de Grote Verandering, ben je niet relevant meer.” – Lidewij Edelkoort, Trendwatcher
De Grote Verandering…
De woorden ‘veranderen’ en ‘aanpassen’ zijn vandaag de dag niet meer uit ons vocabulaire weg te denken. Voor veel mensen is veranderen of aanpassen inmiddels helaas geen kwestie meer van willen, maar van moeten.
De afgelopen jaren is er al veel gebeurd op het gebied van milieubewust aanpassen en veranderen. Denk bijvoorbeeld aan de opmars van de Tiny Houses, die door velen als dé oplossing wordt gezien voor het tekort aan woningen en het duurzaam bouwen. Op het gebied van mode worden duurzame stoffen gemaakt van vezels van brandnetels en algen en zien we felle kleuren langzaam verdwijnen en plaatsmaken voor natuurlijke verf gemaakt van bijvoorbeeld ui en avocado. Ook het aanbieden van hergebruikte goederen en kleding, door organisaties als Vinted, nam een vlucht de afgelopen jaren. Veranderingen en aanpassingen die we allemaal in meer of mindere mate onderschrijven als belangrijke en misschien wel noodzakelijke ontwikkelingen.
De COVID-19 pandemie heeft ons gedwongen thuis te werken. Dit heeft een positieve uitwerking gehad op de CO2-uitstoot als gevolg van ons woon-werkverkeer. Als de pandemie eenmaal voorbij is, wordt hybride werken – oftewel deels thuis en deels op kantoor werken – het nieuwe normaal. Thuiswerken is dus een innovatie die blijft.
Wij wisten allemaal allang dat onze levensstijl niet duurzaam is, maar waren niet in staat in te grijpen. Nu doen we dat noodgedwongen wel! Deze crisis genereert nieuwe energie en inzichten. Wij beleven the age of the amateur, een tijd waarin de zelfredzaamheid van mensen enorm zal gaan groeien. In deze periode zien we al een enorme eruptie van creativiteit.
Nederland Opgewekt draagt graag bij aan de Grote Verandering. Onze belangrijkste doelstelling is: “Nederland Opgewekt wil in de komende 5 jaar 1 miljoen zonnepanelen plaatsen, waarvan 50% van de winst uit de projecten voor lokale maatschappelijke doelen bestemd is.” Door de ontwikkeling van zonnedaken en zonneparken willen wij het voor iedereen mogelijk maken een bijdrage te leveren aan de productie van lokale, groene energie. Een bijdrage aan de Grote Verandering. Dit kan al vanaf €25,-.
Meer informatie is te vinden op www.zonneparkensomeren.nl/lungendonk